تور ارمنستان

اژانس گردشگری

تور ارمنستان

اژانس گردشگری

لیست غذاهای معروف قشم

پودینى کوسه یا سفره ماهى

کوسه را قطعه‌ قطعه مى‌کنیم و با پوست در آب نمک و زرد چوبه مى‌ جوشانیم تا کاملاً پخته شود، بعد از پخته شدن پوست و استخوان آن به راحتى کنده مى‌ شود، گوشت پخته شده را کاملاً له مى‌ کنیم و آن را مى‌ فشاریم تا آب آن گرفته شود و ماهى له شده خشک شود (این کار را براى برطرف شدن بوى کوسه ماهى حتماً باید انجام داد) بعد آن را با پیاز و سبزى (گشنیز و شوید و پیاز خرد شده) در روغن سرخ مى‌ کنیم مقدارى رب گوجه و لیمو عمانى خشک به آن اضافه مى‌ کنیم در قابلمه مى‌ گذاریم تا کاملاً پخته شود و آب آن بخار شود. این روش براى تهیه پودینى سفره ماهى هم استفاده شود.

این غذا یکی از غذا های پر طرافدار قشم است و در اکثر رستوران ها سرو می شود. توصیه می شود در سفر خود به قشم با تور قشم حتما این غذای لذیذ را امتحان کنید.

پودینی کوسه یا سفره ماهی

 

نان خمیر تره

مواد لازم: آب ـ آرد ـ روغن ـ تخم‌مرغ ـ مایه خمیر و کمى نمک

روش تهیه: با مخلوط نمودن مایه خیمر، آب، آرد و نمک خیمر نان تهیه مى‌شود. این خمیر چند ساعت باید بماند تا آماده پخت شود. معمولاً شب خمیر را تهیه و صبح زود از خیمر آماده شده چانه درست مى‌ نمایند. چانه‌ ها را با دست پهن مى‌ کنند تا به صورت گرد به قطر حدود 10 سانتى‌ متر شود سپس آنها را یکى یکى داخل روغن داغ درون تابه مى‌ اندازند و پشت و رو مى‌ کنند تا خوب پخته شود (در قدیم براى پشت و رو کردن نان در تابه از شیئى آهنى و قاشق مانند که انتهاى آن به شکل دنباله قاشق و ابتداى آن گرد بود استفاده مى‌ کردند و به آن محماس مى‌ گفتند) چون داراى تخم‌مرغ و مایه خمیر است کمى پف مى‌ کند و معمولاً تو خالى و سرخ و خوشمزه است. این نوع نان را صبح‌ ها با دوشاب یا عسل یا شیره کره میل مى‌ کنند. بعضى‌ ها نوع شیرین آن را دوست دارند که به جاى نمک، شکر در خمیر آن به کار مى‌ برند.این نوع نان که مورد علاقه غیر بومیان هم مى‌باشد در منازل پخت و در بازار عرضه مى‌ شود. پخت این نان مختص زنان نیست و مردان خبره در این کار در قشم وجود دارند مخصوصاً آشپز هاى لنج‌ها. در ماه با برکت رمضان از این نان براى سحرى استفاده مى‌ شود در بازار قدیم قشم اطراف بازار ماهى فروشان عصر روز هاى ماه رمضان به فروش مى‌ رسد.

این نان یکی از نان های محل یو بسیار خوش طعم قشم است. در سفرتان به قشم با تور قشم حتما از این نان امتحان کنید بی شک از طرفدارانش خواهید شد.

نان خمیر تره

خوراک ملوک (صدف دراز)

گوشت صدف را جدا کرده و کاملاً آن را شسته و شکم و زایده‌هاى آن را جدا مى‌کنند. بعد آن را در یک لیوان نمک و زردچوبه و پیاز خرده شده مى‌ جوشانند تا کاملاً پخته و نرم شود و آبى در آن نماند. سپس روغن را داغ کرده و صدف‌ ها را با پیاز در آن ریخته و همه را با هم در روغن تفت مى‌ دهند تا کاملاً سرخ شود. مقدارى ادویه، فلفل و مخصوصاً فلفل سبز به آن اضافه مى‌ کنند.

این غذا ممکن است با ضائقه خیلی از افرادی که به قشم سفر می کنند جور در نیاید اما پیشنهاد ما به شما این است که در سفرتان به قشم با تور قشم حتما از این غذا امتحان کنید بی شک از طرفداران این غذا خواهید شد.

خوراک ملوک (صدف دراز)

کوفته ماهى مومغ (ساردین)

سر و پولک ماهى ساردین را جدا کرده، شکم آن را خالى مى‌ کنند و در آب نمک و زردچوبه مى‌ جو شانند. بعد از جوشیدن پوست و استخوان آن را جدا مى‌ کنند. ماهى پخته شده را کاملاً له مى‌ کنند و آب آن را مى‌ گیرند. مقدارى فلفل، ادویه و سبزى (گشنیز و شوید) نمک، تخم‌ مرغ، سیب‌ زمینى آب‌ پز و فلفل سبز به آن اضافه مى‌ کنند. از پیاز خرد شده کمتر استفاده مى‌ شود زیرا پیاز باعث مى‌شود هنگام سرخ شدن مواد از هم بپاشند. بعد از مخلوط کردن کامل مواد آن را به صورت دایره‌ هاى کوچک در روغن داغ پهن مى‌کنند تا سرخ شود. بعد از سرخ شدن کامل می توان این غذای لذیذ را با کمی رب انار سرو کرد.

پیشنهاد می شود حتما در سفر خود به قشم با تور قشم از این غذای بسیار خوشمزه امتحان کنید بی شک یکی از طرفداران این غذا خواهید شد.

کوفته ماهى مومغ (ساردین)

نان تخم‌مرغى (چم‌چمو)

مواد لازم: آب ـ آرد ـ روغن ـ تخم‌مرغ ـ شکر

روش تهیه: با مخلوط نمودن آب و آرد، خمیر نان را به صورت رقیق تهیه و سپس زرده و سفیده چند عدد تخم‌ مرغ و شکر را به آن اضافه مى‌نمایند، مخلوط را آنقرد به هم مى‌زنند تا آماده شود. ماهى‌ تابه را روى شعله گاز مى‌ گذارند و کمى روغن در آن مى‌ ریزند. روغن که داغ شد با قاشق یا ملاقه یا پیاله یا استکان کمى از مخلوط آماده شده را در ماهى‌ تابه مى‌ ریزند این مخلوط به علت رقیق بودن در روغن پهن مى‌ شود، با قاشق آن را در روغن مى‌ گردانند تا سرخ و برشته شود. همین‌ طور ادامه مى‌ دهند تا مخلوط تمام شود. نان‌هاى تهیه شده معمولاً به صورت گرد است و حدود 50 تا 60 گرم وزن دارد. اگر در خانواده بچه‌ هاى کوچک باشد چند تا از نان‌ ها را به شکل مربع، مستطیل، مثلث و حتى قایق و... درست مى‌ نمایند.این نان با عسل، مربا، شیره شکر و دوشاب در صبحانه مصرف مى‌ شود، در شهر قشم بیشتر رواج دارد و در بقیه نقاط جزیره به خصوص درگهان و هلر هم از این نوع نان در منازل پخته مى‌شود.

نان چم چمو یکی از نان ها ی معرو ف قشم است که قدمت بسیار زیادی دارد و از غذا ها ی سنتی قشم نیز به شمار می رود در سفر خود به قشم با تور قشم حتما از این نان بسیار خوشمزه و لذیذ استفاده کنید بی شک یکی از طرفداران پر و وپا قرص این نان می شوید.

غذاهای سنتی قشم,نان تخم‌مرغى (چم‌چمو)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.